Στις 28 Ιανουαρίου 2025, το αμερικανικό υπερηχητικό αεροσκάφος επίδειξης XB-1 της Boom Supersonic έσπασε το φράγμα του ήχου, φτάνοντας τα 1,122 Mach (περίπου 1.210 km/h) σε ύψος 35.290 ποδών (περίπου 10.750 m). Η πτήση αυτή αποτελεί σημαντικό ορόσημο για την πολιτική αεροπορία, την πρώτη ανεξάρτητη πολιτική υπερηχητική πτήση μετά το Concorde.
“Έπρεπε να είσαι λίγο τρελός”: Concorde, ένας περασμένος θρύλος της υπερηχητικής πτήσης. Εισαγωγή.

Το Κονκόρντ ενσάρκωσε μια αεροναυτική επανάσταση με τις πτήσεις του Mach 2, καθιστώντας δυνατή την πτήση από το Λονδίνο στην Ουάσιγκτον σε μόλις 3 ώρες.
Ωστόσο, το κατόρθωμα αυτό είχε ένα τίμημα: τον υπερηχητικό κρότο, μια έντονη έκρηξη ήχου που διατάρασσε τη γαλήνη των περιοχών που υπερίπτονταν, προκαλώντας ενόχληση και δυσφορία στον τοπικό πληθυσμό. Αυτό το πρόβλημα θορύβου οδήγησε στην απαγόρευση των υπερηχητικών πτήσεων πάνω από κατοικημένες περιοχές, επισπεύδοντας το τέλος του προγράμματος Concorde το 2003.
Όμως μια σημαντική καινοτομία μεταμορφώνει τώρα αυτό το τοπίο. Στις 28 Ιανουαρίου 2025, η αμερικανική εταιρεία Boom Supersonic πραγματοποίησε μια εξαιρετική ανακάλυψη με το πρωτότυπό της, το XB-1, με το κομψό παρατσούκλι “Baby Boom”. Έσπασε αρκετές φορές το φράγμα του ήχου χωρίς να εκπέμπει τον παραμικρό θόρυβο που να ακούγεται από το έδαφος. Πώς ήταν αυτό δυνατό
Το XB-1 και η καινοτομία “Boomless Cruise”
Για να κατανοήσουμε πλήρως αυτή την επανάσταση, πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε την έννοια του υπερηχητικού κρότου.
Σκεφτείτε μια πισίνα: αν κινήσετε αργά το χέρι σας, το νερό ρέει απαλά γύρω του.
Αν όμως επιταχύνετε ξαφνικά, δημιουργείτε ένα ισχυρό κύμα. Η αρχή είναι η ίδια στον αέρα: με μέτρια ταχύτητα, ένα αεροπλάνο παράγει ηχητικά κύματα που διασκορπίζονται σε κύκλο γύρω από το αεροπλάνο- πάνω από την ταχύτητα του ήχου, το αεροπλάνο προλαβαίνει και στη συνέχεια προσπερνά αυτά τα κύματα, τα οποία δεν μπορούν να διασκορπιστούν ομαλά, και στη συνέχεια σχηματίζουν έναν κώνο στο πίσω μέρος του αεροπλάνου. Αυτό προκαλεί ένα ωστικό κύμα. Η πίεση του αέρα αλλάζει πολύ απότομα, προκαλώντας το χαρακτηριστικό “μπαμ “. Ο θόρυβος αυτός συνεχίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού του αεροσκάφους, αν αυτό πετάει με ταχύτητα μεγαλύτερη από την ταχύτητα του ήχου, και όχι μόνο όταν σπάει το φράγμα του ήχου.

Το XB-1 αποφεύγει αυτό το φαινόμενο με μια εξελιγμένη μέθοδο που ονομάζεται “Mach cutoff”. Πετώντας σε μεγαλύτερο ύψος, όπου ο αέρας είναι λιγότερο πυκνός και ο ήχος διαδίδεται διαφορετικά, τα κύματα κρότου διαχέονται ευκολότερα, πολύ πριν προλάβουν να χτυπήσουν το έδαφος. Έτσι, δεν είναι απλώς θέμα σχεδιασμού αθόρυβων αεροσκαφών, αλλά αεροσκαφών ικανών να πετούν σε ύψη όπου το πέρασμά τους γίνεται ανεπαίσθητο σε όσους παραμένουν στο έδαφος.
Παρόλο που ορισμένα στρατιωτικά αεροσκάφη χρησιμοποιούν ήδη αυτή την τεχνολογία, αποτελεί απόλυτη πρωτοτυπία για την εμπορική πολιτική αεροπορία.

Βασικά στοιχεία για το XB-1
- Μέγιστο επιτευχθέν Mach: 1,18 (περίπου 1.240 km/h)
- Μέγιστο υψόμετρο: 36.500 πόδια (περίπου 11.100 μέτρα)
- Συνολικός αριθμός πτήσεων: 13 (Μάρτιος 2024 έως Φεβρουάριος 2025)
- Αριθμός υπερηχητικών πτήσεων: 2
- Μήκος ατράκτου: 21 μέτρα (68 πόδια)
- Άνοιγμα φτερών: 5,2 μέτρα
- Κινητήρες: 3 κινητήρες GE J85-15
- Υλικά: Σύνθετα υλικά άνθρακα
Δοκιμές και υπερηχητική σιωπή
Η δεύτερη υπερηχητική πτήση του XB-1, στις 10 Φεβρουαρίου 2025, επέτρεψε τη διεξαγωγή πρόσθετων δοκιμών, συμπεριλαμβανομένων αεροδυναμικών μετρήσεων και συμπεριφοράς κραδασμών σε υψηλές ταχύτητες (πτερυγισμός). Καμία ηχορύπανση δεν εντοπίστηκε στο έδαφος χάρη στην καινοτόμο τεχνολογία πλεύσης χωρίς βραχίονες, αποδεικνύοντας τη δυνατότητα αθόρυβων υπερηχητικών εμπορικών πτήσεων.

“Η υπερηχητική πτήση του XB-1 αποδεικνύει ότι η τεχνολογία εμπορικών υπερηχητικών πτήσεων είναι πλέον έτοιμη. Μια μικρή ομάδα ταλαντούχων και αποφασισμένων μηχανικών πέτυχε αυτό που κάποτε απαιτούσε κυβερνητική παρέμβαση και δισεκατομμύρια δολάρια. Το επόμενο βήμα μας είναι να προσαρμόσουμε την αποδεδειγμένη τεχνολογία του XB-1 στο υπερηχητικό αεροσκάφος Overture. Απώτερος στόχος μας είναι να καταστήσουμε τα οφέλη της υπερηχητικής πτήσης διαθέσιμα σε όλους
– Blake Scholl, Διευθύνων Σύμβουλος της Boom Supersonic
Εξελισσόμενο ρυθμιστικό πλαίσιο
Στις 6 Ιουνίου 2025, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε εκτελεστικό διάταγμα με το οποίο έδωσε εντολή στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA ) να άρει την απαγόρευση των υπερηχητικών πτήσεων πάνω από την ξηρά εντός 180 ημερών, υπό την προϋπόθεση ότι δεν προκαλούν ακουστικό κρότο στο έδαφος. Το διάταγμα ακολουθεί την εισαγωγή του νόμου για τον εκσυγχρονισμό της υπερηχητικής αεροπορίας τον Μάιο του 2025, ο οποίος υποστηρίζεται από διακομματική ομάδα Αμερικανών νομοθετών και έχει σχεδιαστεί για να διευκολύνει την καινοτομία και να επιβεβαιώσει την ηγετική θέση των ΗΠΑ στην πολιτική αεροπορία του μέλλοντος.

Το Overture, εμπορικός διάδοχος του XB-1
Το επιδεικτικό αεροσκάφος XB-1 ανοίγει το δρόμο για την άφιξη του υπερηχητικού εμπορικού αεροσκάφους Overture. Το Overture, το οποίο προβλέπεται να τεθεί σε υπηρεσία γύρω στο 2029-2030, θα μπορεί να μεταφέρει 64 έως 80 επιβάτες, με ταχύτητα Mach 1,7 (περίπου 2.220 km/h) και εμβέλεια κοντά στα 7.870 km.
Ενισχυμένη από την τεχνική επιτυχία του XB-1, η Boom Supersonic στοχεύει τώρα να διαθέσει στην αγορά τη ναυαρχίδα της, τοOverture, από το 2029. Αυτό το εξελιγμένο αεροσκάφος θα μπορεί να φιλοξενήσει 64 έως 80 επιβάτες, ταξιδεύοντας με ταχύτητα 1,7 Mach (περίπου 2.220 km/h, σχεδόν διπλάσια ταχύτητα από τα σημερινά εμπορικά αεροσκάφη). Με εμβέλεια σχεδόν 7.870 χιλιομέτρων, ταξίδια όπως το Λονδίνο-Ντουμπάι θα μπορούν να ολοκληρωθούν σε μόλις 4 ώρες.
Αυτή η εξαιρετική αεροναυτική καινοτομία απευθύνεται φυσικά σε μια απαιτητική πελατεία, ευαίσθητη στη διακριτική πολυτέλεια και τη βέλτιστη απόδοση. Τα εισιτήρια θα προσφέρονται σε υψηλότερη τιμή από τα συμβατικά αεροσκάφη και απευθύνονται κυρίως σε επαγγελματίες ταξιδιώτες και ιδιώτες που προτιμούν την ταχύτητα, την άνεση και την αποκλειστικότητα.
Το Overture θα κινείται από τους εσωτερικούς κινητήρες Symphony, που αναπτύχθηκαν από την Boom Supersonic στη Βόρεια Καρολίνα, και θα μπορεί να λειτουργεί εξ ολοκλήρου με βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF).

Πρακτικές επιπτώσεις για τις επιχειρήσεις
Η επιστροφή των υπερηχητικών μεταφορών υπόσχεται να μεταμορφώσει ριζικά τα διεθνή επαγγελματικά ταξίδια:
- Σημαντική εξοικονόμηση χρόνου: Μια πτήση από το Παρίσι στο Τόκιο θα μπορούσε να μειωθεί σε μόλις 6 ώρες.
- Θέση υψηλής ποιότητας: ναύλοι συγκρίσιμοι με την ενισχυμένη επιχειρηματική θέση.
- Βιώσιμη δέσμευση: Πτήσεις που χρησιμοποιούν έως και 100% βιώσιμα καύσιμα με ενσωματωμένο συμψηφισμό εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Οι εταιρείες θα είναι σε θέση να βελτιστοποιήσουν τη διαχείριση του χρόνου, να βελτιώσουν την παραγωγικότητα και να ενισχύσουν την περιβαλλοντική τους δέσμευση.



Συμπέρασμα: προς μια νέα υπερηχητική εποχή
Με την επιτυχία του XB-1, η Boom Supersonic τοποθετείται ως ηγέτης στην αναβίωση των υπερηχητικών πολιτικών πτήσεων. Το εγγύς μέλλον με τοOverture θα μπορούσε να φέρει επανάσταση στα επαγγελματικά ταξίδια και να προσφέρει στα στελέχη μια απτή και αποτελεσματική λύση για γρήγορα διεθνή ταξίδια.
Τα επόμενα στάδια δοκιμών και πιστοποίησης αναμένονται μεταξύ τώρα και του 2027, πριν από τις πρώτες εμπορικές πτήσεις, που εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθούν γύρω στο 2029.
Είστε έτοιμοι να ζήσετε αυτή τη νέα υπερηχητική εποχή
Εχετε ερωτήσεις; Επικοινωνήστε με την ομάδα μας

Ιζαμπέλ ΚΛΕΡΚ
Διευθύνων Σύμβουλος AEROAFFAIRES

Φρανσουά-Ξαβιέ ΚΛΕΡΚ
Ιδρυτής AEROAFFAIRES
Οι αεροπορικοί μας ειδικοί είναι στη διάθεσή σας για να σας βοηθήσουν σε κάθε βήμα της κράτησής σας.