Από τα τέλη Μαρτίου του 2022, ένα AIP (Aeronautical Information Publication) ανακοίνωσε την απαγόρευση πρόσβασης ιδιωτικών μονοκινητήριων αεροσκαφών στο αεροδρόμιο της Βαρκελώνης. Ο κύριος λόγος γι’ αυτό ήταν οι υπερβολικές καθυστερήσεις σε περίπτωση απρόβλεπτων περιστάσεων και για παρεμβάσεις σε αυτά τα επαγγελματικά αεροσκάφη. Ως εκ τούτου, το διεθνές αεροδρόμιο Josep Tarradellas Barcelona-El Prat έκλεισε τις πόρτες του για όλους αυτούς τους τύπους επαγγελματικών αεροσκαφών. Ωστόσο, αυτό επηρεάζει τον τομέα της επιχειρηματικής αεροπορίας καθώς και τις αεροπορικές εταιρείες με στόλο μονοκινητήριων turboprops.
Ο κύριος λόγος της απαγόρευσης: οι χρόνοι απόκρισης

Ως υπενθύμιση, τα μονοκινητήρια ιδιωτικά τζετ είναι γενικά μικρά αεροσκάφη με έναν μόνο κινητήρα έλικα. Σε σύγκριση με όλα τα άλλα ιδιωτικά τζετ, τα οποία διαθέτουν τουλάχιστον δύο κινητήρες. Τα μονοκινητήρια τζετ που χρησιμοποιούνται στην επαγγελματική αεροπορία περιλαμβάνουν το Pilatus PC-12, το TBM 850, το Diamond DA50 και το Piper M600.
Γιατί, λοιπόν, αυτά τα αεροσκάφη, τα οποία είναι πιστοποιημένα για να λειτουργούν για δημόσιες επιβατικές μεταφορές και, επομένως, για την επιχειρηματική αεροπορία, δεν μπορούν να εξακολουθούν να πετούν στο αεροδρόμιο της Βαρκελώνης
Ένας από τους κύριους λόγους είναι η κακή αντιμετώπιση των περιστατικών που αφορούν αυτά τα μονοκινητήρια ιδιωτικά αεροσκάφη. Για παράδειγμα, ένα Pilatus PC-12 που ανήκε στην αεροπορική εταιρεία Jetfly είχε τεχνικό πρόβλημα σε τροχόδρομο του αεροδρομίου της Βαρκελώνης. Το περιστατικό δεν ήταν σοβαρό, αλλά έπρεπε να αλλαχθούν εξαρτήματα. Καθώς αυτά δεν ήταν άμεσα διαθέσιμα, το αεροσκάφος έπρεπε να σταθμεύσει στο αεροδρόμιο για 3 ημέρες. Για ένα περιστατικό αυτού του τύπου, η επισκευή δεν θα έπρεπε να διαρκέσει περισσότερο από μία ώρα. Παρ’ όλα αυτά, για τον αερολιμενάρχη η κατάσταση αυτή ήταν απαράδεκτη.
Η Βαρκελώνη είναι το δεύτερο σημαντικότερο αεροδρόμιο στην Ισπανία (μετά το Αεροδρόμιο Μαδρίτης). Είναι ο κύριος κόμβος για την εμπορική αεροπορία. Η επιχειρηματική αεροπορία αντιπροσωπεύει μόνο λίγες πτήσεις από πλευράς κίνησης. Στην πραγματικότητα, 310.000 κινήσεις καταγράφονται κάθε χρόνο στο αεροδρόμιο της Βαρκελώνης. Στο πλαίσιο αυτού του αριθμού, μόνο 2.800 κινήσεις πραγματοποιούνται από την επιχειρηματική αεροπορία. Η επιχειρηματική αεροπορία δεν αποτελεί σίγουρα προτεραιότητα του αεροδρομίου της Βαρκελώνης. Ωστόσο, για τους επαγγελματίες του τομέα αυτού, αυτό έχει αρκετό αντίκτυπο.
Όπως πολλά αεροδρόμια, η Βαρκελώνη είναι κατά της επιχειρηματικής αεροπορίας. Ένα μονοκινητήριο στροβιλοκίνητο αεροσκάφος καταλαμβάνει τη θέση ενός εμπορικού αεροσκάφους, το οποίο αποφέρει περισσότερα έσοδα. Επομένως, η επιχειρηματική αεροπορία είναι λιγότερο ελκυστική για αυτούς τους μεγάλους κόμβους.
Λέει ο Cédric Lescop, πρόεδρος της Jetfly, μιας αεροπορικής εταιρείας που ειδικεύεται στην επιχειρηματική αεροπορία.
Ο αντίκτυπος αυτής της απαγόρευσης στην επιχειρηματική αεροπορία

Είδαμε ότι στο διεθνές αεροδρόμιο της Ισπανίας πραγματοποιήθηκαν 2.800 μετακινήσεις από την επιχειρηματική αεροπορία. Θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη ότι ορισμένα απλά στροβιλοελικοφόρα αεροσκάφη, όπως το Pilatus PC-12 και το TBM 50, είναι ιδιαίτερα πολύτιμα και χρησιμοποιούνται στην επιχειρηματική αεροπορία. Ορισμένα μάλιστα τα έχουν κάνει επιχείρηση. Αυτή είναι η περίπτωση της εταιρείας επιχειρηματικής αεροπορίας Jetfly, η οποία έχει επιλέξει να συμπεριλάβει στο στόλο της 40 ιδιωτικά αεροσκάφη Pilatus PC-12. Δυστυχώς για τον εν λόγω αερομεταφορέα, οι πτήσεις προς την κοσμοπολίτικη πρωτεύουσα της Ισπανίας δεν θα είναι πλέον δυνατές. Παρόλο που αυτό δεν θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην επιχείρηση της αεροπορικής εταιρείας, θα εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει περίπου πενήντα μετακινήσεις ετησίως.
Άλλοι φορείς στον τομέα των αερομεταφορών κατά παραγγελία επηρεάζονται επίσης. Οι κατασκευαστές μονοκινητήριων στροβιλοελικοφόρων αεροσκαφών (Pilatus, Piper, Daher, …), η GAMA (ένωση κατασκευαστών αεροσκαφών) και η IAOPA (ένωση πιλότων και ιδιοκτητών αεροσκαφών) έχουν εκφράσει τη δυσαρέσκειά τους.“Ανησυχούν βαθύτατα για αυτή την απαγόρευση της πρόσβασης σε ένα από τα κυριότερα αεροδρόμια της Ευρώπης και, κατά συνέπεια, στον κορυφαίο επιχειρηματικό και τουριστικό προορισμό της πόλης και της περιοχής της Βαρκελώνης”. Citation από την κοινή επιστολή που έγραψαν στον αερολιμενάρχη της Βαρκελώνης.
Κατά συνέπεια, αν δεν αρθεί ο περιορισμός αυτός, η επιχειρηματική αεροπορία θα μπορεί να έχει πρόσβαση στο συγκεκριμένο ισπανικό αεροδρόμιο, αλλά με άλλα ιδιωτικά τζετ και επαγγελματικά αεροσκάφη.
Στο AEROAFFAIRES, είμαστε διαθέσιμοι 24 ώρες την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα, όλο το χρόνο. Θα ανταποκριθούμε το συντομότερο δυνατό στο αίτημά σας για να απόσπασμα online ή στο τηλέφωνο +33 1 44 09 91 82.