ΜΗΝ ΑΡΓΕΙΤΕ ΝΑ ΚΛΕΙΣΕΤΕ ΤΙΣ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΕΣ ΣΑΣ ΠΤΗΣΕΙΣ!

Αναζητήστε ένα αεροπλάνο, μια πόλη ή μια πληροφορία…

Παγκόσμιος ηγέτης στην ενοικίαση ιδιωτικών τζετ

Η επιστροφή των υπερηχητικών πολιτικών αεροσκαφών: το Boom XB-1 σπάει το φράγμα του ήχου

Ενοικίαση ιδιωτικών τζετ
από το 1991

20 000
διαθέσιμες συσκευές

45 000
εγγυημένες πτήσεις

120 000+
επιβάτες

4,9/5
ικανοποίηση πελατών

100%
Αντιστάθμιση άνθρακα

Στις 28 Ιανουαρίου 2025, το αμερικανικό υπερηχητικό αεροσκάφος επίδειξης XB-1 της Boom Supersonic έσπασε το φράγμα του ήχου, φτάνοντας τα 1,122 Mach (περίπου 1.210 km/h) σε ύψος 35.290 ποδών (περίπου 10.750 m). Η πτήση αυτή αποτελεί σημαντικό ορόσημο για την πολιτική αεροπορία, την πρώτη ανεξάρτητη πολιτική υπερηχητική πτήση μετά το Concorde.

“Έπρεπε να είσαι λίγο τρελός”: Concorde, ένας περασμένος θρύλος της υπερηχητικής πτήσης. Εισαγωγή.

concorde

Το Κονκόρντ ενσάρκωσε μια αεροναυτική επανάσταση με τις πτήσεις του Mach 2, καθιστώντας δυνατή την πτήση από το Λονδίνο στην Ουάσιγκτον σε μόλις 3 ώρες.

Ωστόσο, το κατόρθωμα αυτό είχε ένα τίμημα: τον υπερηχητικό κρότο, μια έντονη έκρηξη ήχου που διατάρασσε τη γαλήνη των περιοχών που υπερίπτονταν, προκαλώντας ενόχληση και δυσφορία στον τοπικό πληθυσμό. Αυτό το πρόβλημα θορύβου οδήγησε στην απαγόρευση των υπερηχητικών πτήσεων πάνω από κατοικημένες περιοχές, επισπεύδοντας το τέλος του προγράμματος Concorde το 2003.

Όμως μια σημαντική καινοτομία μεταμορφώνει τώρα αυτό το τοπίο. Στις 28 Ιανουαρίου 2025, η αμερικανική εταιρεία Boom Supersonic πραγματοποίησε μια εξαιρετική ανακάλυψη με το πρωτότυπό της, το XB-1, με το κομψό παρατσούκλι “Baby Boom”. Έσπασε αρκετές φορές το φράγμα του ήχου χωρίς να εκπέμπει τον παραμικρό θόρυβο που να ακούγεται από το έδαφος. Πώς ήταν αυτό δυνατό

Το XB-1 και η καινοτομία “Boomless Cruise”

Για να κατανοήσουμε πλήρως αυτή την επανάσταση, πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε την έννοια του υπερηχητικού κρότου.
Σκεφτείτε μια πισίνα: αν κινήσετε αργά το χέρι σας, το νερό ρέει απαλά γύρω του.
Αν όμως επιταχύνετε ξαφνικά, δημιουργείτε ένα ισχυρό κύμα. Η αρχή είναι η ίδια στον αέρα: με μέτρια ταχύτητα, ένα αεροπλάνο παράγει ηχητικά κύματα που διασκορπίζονται σε κύκλο γύρω από το αεροπλάνο- πάνω από την ταχύτητα του ήχου, το αεροπλάνο προλαβαίνει και στη συνέχεια προσπερνά αυτά τα κύματα, τα οποία δεν μπορούν να διασκορπιστούν ομαλά, και στη συνέχεια σχηματίζουν έναν κώνο στο πίσω μέρος του αεροπλάνου. Αυτό προκαλεί ένα ωστικό κύμα. Η πίεση του αέρα αλλάζει πολύ απότομα, προκαλώντας το χαρακτηριστικό “μπαμ “. Ο θόρυβος αυτός συνεχίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού του αεροσκάφους, αν αυτό πετάει με ταχύτητα μεγαλύτερη από την ταχύτητα του ήχου, και όχι μόνο όταν σπάει το φράγμα του ήχου.

murduson aeroaffaires

Το XB-1 αποφεύγει αυτό το φαινόμενο με μια εξελιγμένη μέθοδο που ονομάζεται “Mach cutoff”. Πετώντας σε μεγαλύτερο ύψος, όπου ο αέρας είναι λιγότερο πυκνός και ο ήχος διαδίδεται διαφορετικά, τα κύματα κρότου διαχέονται ευκολότερα, πολύ πριν προλάβουν να χτυπήσουν το έδαφος. Έτσι, δεν είναι απλώς θέμα σχεδιασμού αθόρυβων αεροσκαφών, αλλά αεροσκαφών ικανών να πετούν σε ύψη όπου το πέρασμά τους γίνεται ανεπαίσθητο σε όσους παραμένουν στο έδαφος.

Παρόλο που ορισμένα στρατιωτικά αεροσκάφη χρησιμοποιούν ήδη αυτή την τεχνολογία, αποτελεί απόλυτη πρωτοτυπία για την εμπορική πολιτική αεροπορία.

boomless cruise mach cutoff

Βασικά στοιχεία για το XB-1

  • Μέγιστο επιτευχθέν Mach: 1,18 (περίπου 1.240 km/h)
  • Μέγιστο υψόμετρο: 36.500 πόδια (περίπου 11.100 μέτρα)
  • Συνολικός αριθμός πτήσεων: 13 (Μάρτιος 2024 έως Φεβρουάριος 2025)
  • Αριθμός υπερηχητικών πτήσεων: 2
  • Μήκος ατράκτου: 21 μέτρα (68 πόδια)
  • Άνοιγμα φτερών: 5,2 μέτρα
  • Κινητήρες: 3 κινητήρες GE J85-15
  • Υλικά: Σύνθετα υλικά άνθρακα

Δοκιμές και υπερηχητική σιωπή

Η δεύτερη υπερηχητική πτήση του XB-1, στις 10 Φεβρουαρίου 2025, επέτρεψε τη διεξαγωγή πρόσθετων δοκιμών, συμπεριλαμβανομένων αεροδυναμικών μετρήσεων και συμπεριφοράς κραδασμών σε υψηλές ταχύτητες (πτερυγισμός). Καμία ηχορύπανση δεν εντοπίστηκε στο έδαφος χάρη στην καινοτόμο τεχνολογία πλεύσης χωρίς βραχίονες, αποδεικνύοντας τη δυνατότητα αθόρυβων υπερηχητικών εμπορικών πτήσεων.

xb 1 quote black scholl 1 768×960

“Η υπερηχητική πτήση του XB-1 αποδεικνύει ότι η τεχνολογία εμπορικών υπερηχητικών πτήσεων είναι πλέον έτοιμη. Μια μικρή ομάδα ταλαντούχων και αποφασισμένων μηχανικών πέτυχε αυτό που κάποτε απαιτούσε κυβερνητική παρέμβαση και δισεκατομμύρια δολάρια. Το επόμενο βήμα μας είναι να προσαρμόσουμε την αποδεδειγμένη τεχνολογία του XB-1 στο υπερηχητικό αεροσκάφος Overture. Απώτερος στόχος μας είναι να καταστήσουμε τα οφέλη της υπερηχητικής πτήσης διαθέσιμα σε όλους

Blake Scholl, Διευθύνων Σύμβουλος της Boom Supersonic

Εξελισσόμενο ρυθμιστικό πλαίσιο

Στις 6 Ιουνίου 2025, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε εκτελεστικό διάταγμα με το οποίο έδωσε εντολή στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA ) να άρει την απαγόρευση των υπερηχητικών πτήσεων πάνω από την ξηρά εντός 180 ημερών, υπό την προϋπόθεση ότι δεν προκαλούν ακουστικό κρότο στο έδαφος. Το διάταγμα ακολουθεί την εισαγωγή του νόμου για τον εκσυγχρονισμό της υπερηχητικής αεροπορίας τον Μάιο του 2025, ο οποίος υποστηρίζεται από διακομματική ομάδα Αμερικανών νομοθετών και έχει σχεδιαστεί για να διευκολύνει την καινοτομία και να επιβεβαιώσει την ηγετική θέση των ΗΠΑ στην πολιτική αεροπορία του μέλλοντος.

President Donald Trump signing

Το Overture, εμπορικός διάδοχος του XB-1

Το επιδεικτικό αεροσκάφος XB-1 ανοίγει το δρόμο για την άφιξη του υπερηχητικού εμπορικού αεροσκάφους Overture. Το Overture, το οποίο προβλέπεται να τεθεί σε υπηρεσία γύρω στο 2029-2030, θα μπορεί να μεταφέρει 64 έως 80 επιβάτες, με ταχύτητα Mach 1,7 (περίπου 2.220 km/h) και εμβέλεια κοντά στα 7.870 km.

Ενισχυμένη από την τεχνική επιτυχία του XB-1, η Boom Supersonic στοχεύει τώρα να διαθέσει στην αγορά τη ναυαρχίδα της, τοOverture, από το 2029. Αυτό το εξελιγμένο αεροσκάφος θα μπορεί να φιλοξενήσει 64 έως 80 επιβάτες, ταξιδεύοντας με ταχύτητα 1,7 Mach (περίπου 2.220 km/h, σχεδόν διπλάσια ταχύτητα από τα σημερινά εμπορικά αεροσκάφη). Με εμβέλεια σχεδόν 7.870 χιλιομέτρων, ταξίδια όπως το Λονδίνο-Ντουμπάι θα μπορούν να ολοκληρωθούν σε μόλις 4 ώρες.

Αυτή η εξαιρετική αεροναυτική καινοτομία απευθύνεται φυσικά σε μια απαιτητική πελατεία, ευαίσθητη στη διακριτική πολυτέλεια και τη βέλτιστη απόδοση. Τα εισιτήρια θα προσφέρονται σε υψηλότερη τιμή από τα συμβατικά αεροσκάφη και απευθύνονται κυρίως σε επαγγελματίες ταξιδιώτες και ιδιώτες που προτιμούν την ταχύτητα, την άνεση και την αποκλειστικότητα.

Το Overture θα κινείται από τους εσωτερικούς κινητήρες Symphony, που αναπτύχθηκαν από την Boom Supersonic στη Βόρεια Καρολίνα, και θα μπορεί να λειτουργεί εξ ολοκλήρου με βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF).

IMG 8607

Πρακτικές επιπτώσεις για τις επιχειρήσεις

Η επιστροφή των υπερηχητικών μεταφορών υπόσχεται να μεταμορφώσει ριζικά τα διεθνή επαγγελματικά ταξίδια:

  • Σημαντική εξοικονόμηση χρόνου: Μια πτήση από το Παρίσι στο Τόκιο θα μπορούσε να μειωθεί σε μόλις 6 ώρες.
  • Θέση υψηλής ποιότητας: ναύλοι συγκρίσιμοι με την ενισχυμένη επιχειρηματική θέση.
  • Βιώσιμη δέσμευση: Πτήσεις που χρησιμοποιούν έως και 100% βιώσιμα καύσιμα με ενσωματωμένο συμψηφισμό εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Οι εταιρείες θα είναι σε θέση να βελτιστοποιήσουν τη διαχείριση του χρόνου, να βελτιώσουν την παραγωγικότητα και να ενισχύσουν την περιβαλλοντική τους δέσμευση.

Συμπέρασμα: προς μια νέα υπερηχητική εποχή

Με την επιτυχία του XB-1, η Boom Supersonic τοποθετείται ως ηγέτης στην αναβίωση των υπερηχητικών πολιτικών πτήσεων. Το εγγύς μέλλον με τοOverture θα μπορούσε να φέρει επανάσταση στα επαγγελματικά ταξίδια και να προσφέρει στα στελέχη μια απτή και αποτελεσματική λύση για γρήγορα διεθνή ταξίδια.

Τα επόμενα στάδια δοκιμών και πιστοποίησης αναμένονται μεταξύ τώρα και του 2027, πριν από τις πρώτες εμπορικές πτήσεις, που εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθούν γύρω στο 2029.

Είστε έτοιμοι να ζήσετε αυτή τη νέα υπερηχητική εποχή

Εχετε ερωτήσεις; Επικοινωνήστε με την ομάδα μας

Isabelle Clerc, nouvelle CEO AEROAFFAIRES

Ιζαμπέλ ΚΛΕΡΚ

Διευθύνων Σύμβουλος AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC, Fondateur AEROAFFAIRES

Φρανσουά-Ξαβιέ ΚΛΕΡΚ

Ιδρυτής AEROAFFAIRES

Οι αεροπορικοί μας ειδικοί είναι στη διάθεσή σας για να σας βοηθήσουν σε κάθε βήμα της κράτησής σας.

  • Ποια είναι τα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά του XB-1 και του Overture που επιτρέπουν υπερηχητική πτήση χωρίς ηχητικούς κρότους

    Σε αντίθεση με τα λεγόμενα αεροσκάφη “χαμηλής ανύψωσης”, η τεχνολογία Boomless Cruise δεν απαιτεί το αεροσκάφος να έχει πολύπλοκο σχήμα. Αντίθετα, βασίζεται στην ικανότητα να σπάσει το φράγμα του ήχου σε αρκετά μεγάλο ύψος ώστε ο υπερηχητικός κρότος να διαθλάται μακριά από το έδαφος, χωρίς να ενοχλεί τους ανθρώπους.

    ΣτοOverture, η τεχνολογία αυτή διευκολύνεται ειδικά από τους κινητήρες Symphony, οι οποίοι προσφέρουν υπερηχητικές επιδόσεις ανώτερες από αυτές των συμβατικών εμπορικών κινητήρων. Ως αποτέλεσμα, το Overture μπορεί να σπάσει αποτελεσματικά το φράγμα του ήχου σε υψόμετρο άνω των 30.000 ποδών.

    Επιπλέον, η τεχνολογία Boomless Cruise χρησιμοποιεί έναν προηγμένο αυτόματο πιλότο, που συνδυάζει δεδομένα καιρού σε πραγματικό χρόνο με ειδικούς αλγόριθμους, για να επιλέγει αυτόματα τη βέλτιστη ταχύτητα ώστε να μην υπάρχει ηχητική έκρηξη στο έδαφος.

  • Τι αντίκτυπο έχει η τεχνολογία Boomless Cruise στην ενεργειακή απόδοση

    ΤοOverture έχει σχεδιαστεί για να είναι πιο αποδοτικό σε υψηλές υποηχητικές ταχύτητες (0,94 Mach) και υπερηχητικές ταχύτητες πτήσης (1,7 Mach). Καθώς το αεροσκάφος πλησιάζει την ταχύτητα του ήχου, η αεροδυναμική αντίσταση αυξάνεται ελαφρώς, με αποτέλεσμα μια μέτρια αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου σε χαμηλές υπερηχητικές ταχύτητες. Παρά αυτή τη μικρή αεροδυναμική επιβάρυνση, το Overture διατηρεί επαρκή εμβέλεια για τις μεγαλύτερες διηπειρωτικές πτήσεις, όπως η πτήση Βανκούβερ-Μιάμι.

  • Επιτρέπουν οι ισχύοντες κανονισμοί τις πτήσεις κρουαζιέρας χωρίς βραχίονες

    Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι ισχύοντες κανονισμοί της FAA (14 CFR 91.817) απαγορεύουν την υπερηχητική πτήση πάνω από την ξηρά, ανεξάρτητα από την παρουσία ή την απουσία ακουστικού κρότου στο έδαφος. Η Boom Supersonic ζητά να αναθεωρηθεί ο κανονισμός αυτός ώστε να επιτραπεί η τεχνολογία Boomless Cruise και να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο πιστοποίησης για μελλοντικά αεροσκάφη χαμηλής πτήσης. Η επικαιροποίηση αυτών των κανονισμών θα ενθαρρύνει την καινοτομία, θα ενισχύσει την ηγετική θέση των ΗΠΑ στην πολιτική αεροπορία και θα εδραιώσει την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ.

    Θα πρέπει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι η πρώτη έκδοση τουOverture δεν έχει σχεδιαστεί ως αεροσκάφος χαμηλής έκρηξης και η Boom Supersonic δεν αναμένει άμεση πιστοποίηση για απεριόριστη υπερηχητική πτήση πάνω από την ξηρά.

    Τον Ιούνιο του 2025 αναλήφθηκε συγκεκριμένη πολιτική δράση για την αλλαγή αυτών των κανονισμών. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε προεδρικό διάταγμα με το οποίο ζητούσε από την FAA να άρει την απαγόρευση των υπερηχητικών πτήσεων πάνω από το έδαφος των ΗΠΑ. Επιπλέον, ο νόμος για τον εκσυγχρονισμό της υπερηχητικής αεροπορίας εισήχθη στη Γερουσία των ΗΠΑ από τον γερουσιαστή Τεντ Μπαντ (R-NC) και στη Βουλή των Αντιπροσώπων από τον βουλευτή Τρόι Νελς (R-TX). Το νομοσχέδιο αυτό καλεί την FAA να αναθεωρήσει την ισχύουσα απαγόρευση των πολιτικών υπερηχητικών πτήσεων που υπερβαίνουν το Mach 1, υπό την προϋπόθεση ότι ο υπερηχητικός κρότος δεν φτάνει στο έδαφος.